Luna som arbejdsplads

I Luna er vi en personalegruppe, som vil hinanden, og som vil opgaven. Vi har det sjovt sammen, når vi er på arbejde, og der er ofte grin i personalestuen. Samtidig er vi løsningsorienterede og tager ansvar for opgaverne - selvfølgelig for kerneopgaven, men også for de små og store opgaver, som der opstår i hverdagen i en vuggestue.

Der er altid nogen, som griber opgaven, finder en løsning og orienterer resten af personalegruppen. Det sker, fordi vi har en positiv indstilling, et tæt samarbejde i hele huset og en lyst til, at tingene hænger sammen og fungerer i hverdagen, så vi kan have fokus på det allervigtigste - nemlig børnene.

Vi har en tydelig ramme for pædagogikken, så det er nemt for nye medarbejdere at træde ind i vores arbejdsfællesskab. Den er blandt andet nedskrevet i vores pædagogiske grundlag.

Fælles faglig udvikling

Vores personalemøder bruger vi på at udvikle vores faglighed og pædagogiske praksis. Vores pædagogiske leder eller en pædagogisk konsulent holder som regel et oplæg om en pædagogisk teori eller metode, som vi dykker ned i. Vi gennemgår den nye viden, reflekterer over den, og sætter den ind i vores praksis.

Når vi sætter ny viden i spil, er det enormt vigtigt, at vi får det koblet til vores praksis, så alle ved, hvad de skal gøre i hverdagen - også klokken lidt i tre om eftermiddagen og med tre børn om anklerne. Samtidig er det vigtigt for os både at få børne- og forældreperspektivet koblet på de ting, vi aftaler.

Vuggestuepædagogik i centrum

Det bedste ved at være udelukkende vuggestue er, at vi får mulighed for at dykke helt ned i vuggestuepædagogikken og nørde vores faglighed omkring de mindste børn. Det gør vi meget ud af. Når vi dykker ned i nye teorier og metoder forsøger vi altid at finde viden, som er skabt med udgangspunkt i de 0-3-årige børn, så vi kan blive endnu klogere på vuggestuepædagogikken.

Vi tager meget alvorligt, at de 1000 første dage i et barns liv er de vigtigste. Vi ved, at vi spiller en enormt stor rolle for barnets udvikling, trivsel og muligheder - og derfor gør vi os meget umage med vores arbejde.

Vi har et mål om, at ingen af Lunas børn sendes videre i børnehave, uden vi har opdaget, at barnet har særlige behov eller udfordringer. Det er meget nemmere at sætte ind, når børnene er små, og derfor skal vi reagere på selv de mindste undringer og bekymringer - for nogle gange kræver det blot et lille puf, for at barnet udvikler sig i den rigtige retning.