Forældresamarbejde

Samarbejdet mellem os i Luna og jer forældre er en vigtig forudsætning for, at jeres barn trives i sin hverdag i vuggestuen.

Vi prioriterer, at der er tid til en kort snak i garderoben, når I afleverer og henter. I er altid velkomne til at spørge ind til jeres barns dag, og vi fortæller selvfølgelig også, hvis der har været noget særligt omkring barnet i løbet af dagen.

Aula

Vores forældreintra Aula er en vigtig del af kommunikationen med jer forældre. Her kan I se sovetider for jeres barn, registrere fridag og sygdom og finde praktiske beskeder fra os i Luna.

På Aula sender vi også dagbøger ud hver uge med billeder og beskrivelser af de ting, vi har lavet på stuerne. Billederne viser både, hvad børnene laver, men vi kan også finde på at lægge billeder op af ting, vi har beskæftiget os med sammen med børnene - for eksempel en snegl, vi har opdaget på legepladsen. På den måde kan I kigge på billederne sammen med jeres barn og bruge dem til at snakke om barnets oplevelser her i vuggestuen.

Forældresamtaler og forældremøder

Vi holder altid en samtale med jer forældre, når jeres barn starter i vores vuggestue. Her er fokus på at lære jer og jeres barn at kende.

Derudover tilbyder vi samtaler, når vi laver trivselsvurderinger af børnene. Hvis jeres barn trives godt, tilbyder vi en kort samtale, og hvis der er bekymringer, tilbyder vi en lidt længere samtale, hvor vi sammen kan tale om, hvad vi skal justere på.

Derudover er der altid mulighed for, at vi kan holde en samtale, hvis enten I eller vi har bekymringer for barnet eller noget, der undrer. I er altid velkomne til at sige til, hvis I oplever behov for, at vi sætter tid af til en snak.

Vi holder 1-2 forældremøder hvert år, alt efter hvad der er behov for. Ved forældremødet i efteråret holder forældrerådet et oplæg om deres arbejdsopgaver. Derefter er der valg til forældrerådet. Bagefter går alle forældre og medarbejdere ud på deres egne stuer og taler om børnenes hverdag på stuen.

Forældreråd

I forældrerådet er du med til at diskutere og definere de værdier, som ligger til grund for den pædagogik, der præger de konkrete aktiviteter, som børnene og de voksne er sammen om i Luna. Du har derfor mulighed for at præge institutionen på mange niveauer. Du kommer tæt på dagligdagen i Luna og lærer medarbejderne og de andre forældre at kende.

Forældrerådet er sammensat af forældrerepræsentanter, medarbejderrepræsentanter og den pædagogiske leder, og valg til forældrerådet sker en gang årligt på et forældremøde for hele institutionen. Hvis du er interesseret i at deltage i forældrerådsarbejdet, kan du kontakte vores pædagogiske leder og høre mere.

Forældrerådet holder møder fire gange om året.

Forældrebestyrelse

I Københavns Kommune er alle dagtilbud organiseret i klynger, og hver klynge har en forældrebestyrelse. Forældrebestyrelsen fastsætter principper for klyngens arbejde og for samarbejdet mellem institutionen og hjemmet. Forældrebestyrelsen består af forældrerepræsentanter fra alle institutioner i klyngen, personalerepræsentanter og klyngelederen.

Forældrerepræsentanten bliver valgt blandt medlemmerne i institutionens forældreråd. Forældrebestyrelsen holder møder seks gange om året.

Læs mere om, hvordan du som forælder kan få indflydelse på dit barns hverdag her.